Magazín

Beh a letné horúčavy: ako trénovať bezpečne?

Letné behanie si pravdepodobne plánujete podľa toho, aká je vonku teplota. Teplo je však len jedno číslo, ktoré by ste si mali pri letných behoch všímať.

 

Všímajte si nielen teplotu, ale aj vlhkosť

Je to práve zlá kombinácia tepla a vlhkosti vzduchu, ktorá robí letné behanie potenciálne nebezpečným. Počas každej fyzickej námahy sa zvyšuje teplota tela, čo spôsobuje, že sa potíte. Tým, ako sa následne pot odparuje z pokožky, sa vaše telo prirodzene ochladzuje. Vysoká vlhkosť vzduchu ale zabraňuje účinnému odparovaniu potu a necháva telo bezbranné voči jeho stúpajúcej teplote.

Takže nabudúce, keď budete vo vašej aplikácii kontrolovať teplotu vzduchu, zohľadnite aj jeho vlhkosť. Tá s najväčšou pravdepodobnosťou negatívne ovplyvní váš beh, ak prekročí 40 percent.

 

Nepodceňujte nebezpečné príznaky

Vysoké teploty a vlhkosť vzduchu môžu mať potenciálne nebezpečné účinky. Nejedná sa len o nepohodlie pri behu alebo pomalé tempo. Všímajte si svoje telo a dávajte si pozor na všetky príznaky fyzického alebo duševného nepohodlia. Môže to byť nadmerná únava, nevoľnosť, závraty, neschopnosť udržiavať bežné tempo pri behu.

Pri akýchkoľvek nepríjemných fyzických príznakoch si nájdite si miesto v tieni, dajte si prestávku a nechajte svoje telo prirodzene vychladnúť. Rovnako ak používate monitor tepovej frekvencie, urobte si prestávku hneď, ako prekročíte vašu normu.

 

Trénujte podľa pocitu, nie plánov a štatistiky

Nebuďte otrokom vašich plánov, aplikácií a GPS. Ak beháte v letných horúčavách, behajte podľa pocitu, nie podľa dopredu vytýčeného tempa. Kľudne si robte častejšie prestávky a v horúcom lete prejdite na pomalšie tempo.

 

Jedlo a pitie

Keďže pri vyššej teplote musí telo pracovať na regulácii vašej vnútornej teploty, menej krvi sa dostane do vášho tráviaceho traktu, takže všetko čo zjete vám môže spôsobiť kŕče alebo hnačky. Pitie väčšieho množstva vody pred, počas a po tréningu udržuje vaše telo chladnejšie a nebude vám spôsobovať problémy so žalúdkom. Ak v horúčave beháte viac ako 30 minút, nezabudnite športové nápoje na doplnenie elektrolytov.

 

Oblečenie na behanie

Pri letnom behu je dôležité vhodne sa obliecť. Najlepšie je svetlé oblečenie z bavlnených tkanív, ktoré vám pomôžu s odparovaním potu z tela. Bez ohľadu na to, v akom čase beháte, ak svieti slnko, používajte opaľovací krém a chráňte svoju pokožku pred UV žiarením.

 

Zdroj: Popsugar

Milan Polešenský

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *